måndag 6 juli 2009

bob hund 4 juli 2009

Plats: Knäppingens innergård i kulturhuvudstaden Norrköping
Tid: 20.00 till 22.00
Publik: 500 (max)

bob hund var tillbaka i Norrköping för första gången. Sedan Valborg i alla fall! För hälften av publiken (och 1/3 av Kanonerz) var det premiär för detta mytomspunna band som vunnit mark genom att under 90-talet gått under epitetet Sveriges bästa live-band. Mycket grundar sig i den spretiga banduppsättningen som ändå så självklart känns som en familj. Samt Tomas Öberg. Han är pastor, damp-unge, samhällskritiker, uppviglare, sångare och dansman i en joker-kropp. Han är fantastisk. Hela konserten går ut på att ge och ta, och vi i publiken får vara med om båda! Han stoppar konserten med "-Konserten är slut!" För att i nästa drag låta den nyss upplärda publiken ta saker i egna händer och kräva att "-Konserten fortsätter!". Ibland låter han den vita konen bestämma, och ibland sina bandmedlemmar. De vill inte sluta. 3 gånger slutar konserten "på riktigt" innan de drar igång igen!

Inramningen är optimal. Scenen är en klätterborg som bob hund utnyttjar till fullo med sin fantasi. Publiken är ett hav som inte hindrar Tomas Öberg att vada ut som Jesus utan skjorta i den bästa låt bandet har gjort; Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem, men det gör jag, tror jag. Jag tror inte det är sant. Det är så bra att jag bara skakar på huvudet. Dessa 7 minuter eller så, är bland det bästa jag har varit med om i konsertväg. True story. Återigen mumlar jag fram det jag känner starkast; Att dricka öl och lyssna på musik är det bästa jag vet. Speciellt en sådan här dag, en sådan här helg, med mina vänner.

Sen att få möta upp tre underbara tjejer på en brygga i strömmen (även om de kivas en del) och dansa med dem på Hugo all-night-long är ju bara för bra! Inte alls tråkigt att brunchen på Carl-Johan trappan på söndagen var enormt god och förtärdes under klarblå himmel sen heller... Haha. -Inormt bra Staffan!

Spana in låtlistan nedan.

Bäst:
1. Det skulle...
2. Allt på ett kort.
3. Nu är det väl revolution på gång?
4. Hörlurar
5. Dansa efter min pipa

Sämst:
-

-----------------------------------------------------

Tinnitus i hjärtat
Dansa efter min pipa
Bli aldrig som oss, bli värre
Kompromissen
Världens bästa dåliga låt
Nu är det väl revolution på gång?
Folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk
En pratstund
Ett fall & en lösning
Allt på ett kort
--------------------------------
Fantastiskt
Istället för musik: förvirring
Den lilla planeten
Hörlurar
Det skulle vara lätt för mig at säga att jag inte hittar hem; men det gör jag, tror jag
--------------------------------
Blommor på brinnande fartyg
Min lön kommer 5 år för sent

/H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar