torsdag 19 mars 2009

1992

Under en Yatzy-omgång hos Tunnan uppgick det för mig att alla inte känner till David Shutrick. Detta tycker jag är synd. Speciellt nu när MO har namedroppat honom som bortglömd blandbandsstjärna. Han var stor under slutet av 80-talet (mao -91/-92) med stänkare som Container och Sambos på försök. Tyvärr finns inte någon video på YouTube med den senare. På en föreställning på f.d. Lokal på Kungsgatan här i Norrköping den 16 mars 2007 spelade han dock så klart sin största hit så ni får hålla till godo med videon nedan. Ja, jag vet - jag är inte direkt Jens Fischer...

Vid samma era dominerades P4 av liknande artister som Pontus och Amerikanerna och Perssons Pack. 1992 deltog även den bästa Melodifestival-låten någonsin... Py Bäckman med Långt, långt härifrån... Lyssna på trummorna i början och bortse från Reggae-lunket. (Och vilket HÅR!)
För övrig skrev Py Bäckman texterna till Nordmans tidiga skivor... Kanske därför de sålde i miljonupplagor?

Att 1992 var ett gyllene år förstår man när man hör den här låten igen...
En favorit som ger oerhörd hemlängtan.

För att inte tala om stor(k)heten i denna video :)

1992 - Vilket år. Fotbolls-EM i Sverige (med matcher i bl.a. Norrköping) t.ex. Peter Jöback sjöng temat med Towe Jaarnek.

Vid intresse finns David Shutricks samlingsskiva för utlåning hos mig; ett bra vår-tips!
Jag tror jag plockar fram den nu tamejfan...

Vi hörs!

/H


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar