fredag 21 maj 2010

Tosca

Eftersom det snart är fotbolls-VM så gäller det att skaffa sig pluspoäng att ta av hos sin bättre hälft så ägnar jag maj åt att vara (försöka i alla fall) världens bästa pojkvän. Därför bjöds det på het dejt för ett par veckor sedan och vad är hetare än opera?

Tosca är den kvinnliga hjältinnan i operan som bär hennes namn, skriven av Puccini. Hennes karl Cavaradossi hamnar i trubbel med de synnerligen stränga myndigheterna då han gömmer en politisk fånge och Tosca får använda alla medel för att krångla honom ur knipan. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att det inte går något vidare. Denna handling har jag läst mig till i efterhand då det inte var helt enkelt att följa med i handlingen trots att jag är till 95% säker på att de sjöng på svenska. Ett tips för den operasugne är att läsa på i förväg.

Det var en udda kväll och kul att ha varit på opera. Blir det någon mer gång ska jag ha frack! Det mest givna var att till pauskaffet serverades toscakaka.

Nu till en filt i parken och sedan Billie the Vision and the Dancers på NH i Linköping.

/Maco

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar