fredag 15 april 2011

Sidospår

Likt en lindansande S. Nylander landar Kanonerz åter på en försmädlig fjärdeplats i quizet. 2 p från vinst denna gång. Detta inlägg handlar inte om det utan om ett band som var med på quizet, nämligen The Haunted.

Bandet släppte nyligen sin sjunde fullängdare Unseen. Vi kommer till det.

1998 släppte bandet sin självbetitlade debut. En adrenalinstinn smocka, till bredden fylld med hits! Den skivan är utan tvekan en modern klassiker, lätt i kvalité jämförbar med Metallicas och Slayers finaste stunder. Efter den skivan slutade sångaren, The Haunted fortsatte att leverera skivor, hårda skivor, men med en tyvärr nedåtgående formkurva. På sitt fjärde album gjorde originalsångaren come back och jag jublade. Men tröttnade. Skivorna blev ändå inte bättre. Drivet, svänget, adrenalinet från första skivan stod icke att finna.

Så nu då, Unseen. Låter inte som nåt The Haunted har släppt ifrån sig innan. Först fattade jag ingenting. Nu fattar jag allt. Unseen är det bästa Haunted släppt efter debuten, det inser jag efter att ha lyssnat på skivan två gånger om dagen i en månad. Ångestladdad, driven.... rock. Med refränger! Hur bra som helst.

Jag kan efter så här många lyssningar också konstatera att en sån här intensiv musikupplevelse har jag inte haft sen.... jag vet inte.

Lyssna och jämför första med sista skivan. (två låtar i kronologisk ordning)

/Oskar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar