onsdag 28 oktober 2009

MUSE

Dags för en konsertrecention igen - och vilken konsert sen! Jag inser att det kan uppfattas som något enögt att ge Muse 5/5 som jag har hypat lördagens spelning men hur kan man vara objektiv när man lyssnar på sådan otrolig musik av en otrolig trio? Jag ser en direkt koppling till en annan fantastisk trio av rang - gör ni?

I år är det tioårsjubileum sedan jag såg Muse för första gången Då på Cirkus och som förband till Live. Några liter vatten har runnit under femöresbron sedan dess men jag har följt deras karriär med växande intresse för varje platta. Kunde lite självbelåtet kolla på spelningen med känslan av att "jag upptäckte dem innan de blev kända".

Var: Hovet, Stockholm, Sweden
När: I lördags
Hur: Sjukt, sjukt bra. Mer cementerad 5:a får man leta efter.
Bäst: New Born, allsången på Time is running out och Hysteria såklart (har jag nämnt att det är världens bästa låt, alla kategorier?).
Sämst: Att jag bommade Jontas 30-årsskiva.

Setlist
Exogenesis: Symphony, Part 1: Overture
Uprising
Resistance
New Born
Map of the problematique
Supermassive black hole
Guiding light
Interlude
Hysteria
United states of eurasia
Cave
Unintended
Undisclosed desires
Starlight
Plug in baby
Time is running out
Unnatural selection

Stockholm syndrome
Knights of Cydonia

Här är någon skön snubbe som klippt ihop en snabb recap av konserten. Faktiskt sett ungefär därifrån jag såg den. Notera ca 3 min in när kuberna sänks under början av New Born, konstpausen vid 3,15 och när alla går bananas 3,21. Ståpäls!

j

/Maco

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar